Vyšívané kuchařky byl název výstavy, která proběhla 10. a 11. září 2022 na kosovské rychtě v rámci Dnů evropského dědictví. Návštěvníci si mohli prohlédnout nejen 70 vyšívaných textilních kuchařek, ale také vyšívané ubrusy, prostírání, obrazy (krajinky, zátiší) i součásti oblečení našich babiček a dědečků – zástěry, noční košilky, spodky a blůzky.
Na výstavě byla také připomenuta výročí, která jsou spjata s historií Kosova.
Výstava se mohla uskutečnit díky lidem, kteří byli ochotni kuchařky zapůjčit, a jim patří velký dík. Kuchařky se sešly ze Zábřeha, Olomouce, Prostějova, Kroměříže a jejich okol, ale i ze Zlínského kraje. Texty na kuchařkách byly převážně v češtině, ale i v němčině a slovenštině.
Návštěvníci přijeli ze Zábřeha a okolních vesnic, ale také z Hanušovic, Olomouce, Kroměříže, Křelova i z Blatné v jižních Čechách.
Do pamětní knihy návštěvníci zapsali: „Výstava v nás vyvolala plno vzpomínek, vrátila do časů našich babiček a dědečků a připomněla šikovnost lidských rukou“.
Historie
Vyšívané textilní kuchařky mají původ v Německu, vznikaly na konci
19. století. Odtud se šířily do Holandska, Anglie, Polska a na počátku 20. století se dostaly i do českých zemí. Nejprve se objevily v městských domácnostech, později i ve venkovských.
Vznik kuchařek souvisí se změnami v bydlení. Přestaly se používat černé kuchyně s otevřeným ohněm a začalo se topit ve sporácích. Používal se světlý nábytek, stěny byly čistě vybílené a hospodyně začaly interiér zdobit textiliemi. Ke sporákům, za stolky s nádobami na vodu a za lavice se začaly věšet vyšívané kuchařky, které kuchyni zdobily, ale také chránily stěny.
Kuchařky měly obdélníkový tvar, bývaly předtištěné na tenké bílé plátěné látce. Ženy a dívky je vyšívaly křížkovým, stonkovým nebo plným plochým stehem. Nejčastěji se používaly vyšívací příze modré, červené, růžové, případně černé barvy. Zřídka byly kuchařky vícebarevné. Okraje bývaly obšité nebo lemované barevným krajem.
Obrázkové i textové náměty měly široký záběr. Převládaly ty, které vyzdvihovaly domácí a rodinnou pohodu, péči hospodyně o muže
a o domácnost. Nechyběly ani milostné motivy nebo náboženské náměty s citáty z Bible. Tématem byla také pracovitost, ale
i odpočinek či láska k vlasti. Najdeme na nich také postavičky dětí
i holandské motivy převzaté ze vzorů delftských keramických kachlů. Oblíbené byly i rostlinné a geometrické ornamenty. V textech se objevovaly i úryvky z písniček nebo lidové moudrosti.